3

Kohdennettu digimarkkinointi uudisti yrityksen imagon

14.9.2023
Siitä alkaen, kun Ingsva vuoden 2022 lopulla päätti panostaa enemmän markkinointiin, Someone on ollut Ingsvan kumppani. Ingsvan markkinoinnin tavoitteina on ollut yrityskuvan piristäminen ja uusien linja-autonkuljettajien rekrytointi – mikä kuljetusalalla on tavallisesti vaikeaa. Huolellisen strategisen ajattelun ja useiden markkinointikampanjoiden jälkeen tulos on ollut onnistunut.
 
Harvassa ovat Pohjanmaalla ne ihmiset, jotka eivät olisi nähneet päivittäin Kokkolan ja Vaasan välillä kulkevia sinivalkoisia busseja. Pohjanmaan suurimman linja-autoyhtiö Ingsvan pyörät ovat pyörineet tiellä tasaisesti pitkään ja ne ovat tärkeä osa Pohjanmaan infrastruktuuria.
 
Vakiintuneesta brändistä huolimatta Ingsva on viime vuosina joutunut kohtaamaan uusia haasteita: nuoremman kohderyhmän tavoittaminen on osoittautunut vaikeaksi, samoin uuden henkilöstön löytäminen. Alan tulevaisuuden kannalta tämä on huolestuttavaa.
 
Oikein tehty digimarkkinointi on tehokasta
Ingsvan markkinointipäällikkö Elisabeth Andersson ymmärsi, että yrityksen oli löydettävä uusia tapoja tavoittaa nuoret mikäli myyntiä halutaan kasvattaa sekä muuttaa nuorten käsityksiä siitä mikä ja millainen yritys Ingsva on.
 
– Asiakaskuntaamme kuuluu tietysti vanhuksia, mutta myös paljon käyviä nuoria, opiskelijoita ja työmatkalaisia. Tavoittaaksemme nuoremmat kohderyhmät tehokkaammin päätimme panostaa uuteen ja kiinnostavampaan sisältöön, Elisabeth kertoo.
 
Tuolloin Ingsva päätti tuttavan antaman suosituksen johdosta antaa tehtävän toimeksi Someonelle.
 
– Emme oikein tienneet, mitä meidän pitäisi tehdä, jotta tavoittaisimme nuoremmat kohderyhmät. Ymmärsimme, että tarvitsemme asiantuntevan kumppanin, joka osaa katsoa myös toimialaamme uusin silmin. Kun olet työskennellyt pitkään samassa yrityksessä ja samalla toimialalla, tulet hieman sokeaksi oman toimintasi suhteen. Tässä Someone tuli mukaan kuvaan.
 
Liiketoiminnan tavoitteita tukevaa kohdennettua markkinointia
Ingsvan ja Someonen yhteistyö käynnistyi työpajalla. Työpajassa selvitettiin, kuka Ingsva haluaa olla sosiaalisessa mediassa, tunnistettiin kohderyhmät, asetettiin konkreettisia markkinointitavoitteita sekä määriteltiin tavoitteisiin parhaiten sopivat alyustat. Kun kaikkiin suuriin kysymyksiin oli työpajassa saatu vastaukset, Someonen tehtäväksi tuli sisällön luominen.
 
– Someone on luonut sekä orgaanista sisältöä digitaalisille kanavillemme että sisältöä useisiin koko Pohjanmaalla toteuttamiimme kampanjoihin. Saavuttaakseen nuorempaa kohderyhmää koskevat tavoitteet Someone panosti  viihdyttäviin ja informatiivisiin sisältöihin, jotka tosiaankin herättivät huomiota ja kiinnostusta. Olemme saaneet paljon myönteistä palautetta ihmisiltä, ​​jotka ovat nähneet julkaisujamme ja pitäneet niistä.
 
Markkinointi tuo tulosta
Vuoden 2022 lopusta lähtien Someone on Ingsvan imagon raikastamiseksi ja uusien kuljettajien rekrytoimiseksi luonut myös kampanjastrategioita. Linja-autonkuljettajien rekrytointi on alalla tavallinen ongelma, jota niin linja-autoyritykset  kuin oppilaitokset ympäri maata yrittävät ratkaista.
 
– Moni kokee alan ja ammatin tylsäksi – ja siihen me haluamme muutoksen. Bussinkuljettajan työ on sosiaalista, monipuolista ja antaa paljon vapautta ja joustoa. Someone on todella ajatellut luovasti ja onnistunut luomaan energistä sisältöä, joka sai nuoret näkemään meidät aivan uusin silmin.
Innovatiiviset rekrytointikampanjat
Yksi Ingsvan tavoitteista on rekrytoida 50 uutta linja-autonkuljettajaa pidemmän ajan sisällä, ja tämän älkeen yhtiön nykyiset kuljettajat jäävät eläkkeelle. Nuorten saaminen oikeasti liikkeelle ja kouluttautumaan linja-autonkuljettajaksi on vaatinut paljon ajatustyötä ja pallottelua – sillä tässä tapauksessa tavallinen rekrytointi-ilmoitus ei riittänyt.
 
Ensimmäinen askel rekrytointiprojektissa oli uuden rekrytointiportaalin luominen Ingsvan sivuille. Tässä täysin uudessa sisältökokonaisuudessa linja-autonkuljettajan ammatista kiinnostuneet saavat kaiken tarvitsemansa tiedon. Rekrytointisivusto on moderni, käyttäjäystävällinen ja ennen kaikkea tehokas. Se on auttanut Ingsvaa sekä tiedottamaan että luomaan vetovoimaa.
 
Rekrytointikampanjan toinen askel oli kiinnostavan ja hauskan sisällön luominen. Sen tavoitteena oli yhtäältä muuttaa nuorten käsitystä sekä yrityksestä että toimialasta ja toisaalta motivoida heitä kouluttautumaan bussikuskeiksi.
 
– On ollut erittäin hauskaa nähdä markkinointikampanjoiden tuloksia. Someone on keksinyt pirteitä, ainutlaatuisia ja ennen kaikkea pidettyjä ideoita. Kampanjoiden ansiosta yrityskuvamme on nyt huomattavasti raikkaampi ja olemme myös onnistuneet rekrytoimaan 10 uutta kuljettajaa. Jouduimme lisäksi hieman hillitsemään mainontaamme, koska haluamme pitkittää rekrytointia useamman vuoden ajalle.
 
Elisabethin mielestä yhteistyö Someonen kanssa on sujunut hyvin.
 
– Someone ei ole ainoastaan auttanut meitä näkemään omaa liiketoimintaamme uusin silmin, vaan saanut myös muut näkemään meidät uudella tavalla. Someonen henkilökunta on erittäin monitaitoista ja parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi he ovat pallotelleet ajatuksia kanssamme alusta asti. Olemme todella tyytyväisiä ja panostamme jatkossakin digitaaliseen markkinointiin, Elisabeth toteaa.